German

Dynamic Labyrinths

Russian
 
Info-flyer (in german)
 
enlarge The Original: construction kit with board
Purchase: 41 EUR (+ shipping)
Forschungsinstitut für Mathematikdidaktik,
Postfach 1847, D-49008 Osnabrück,
FAX: 0049 +541-969-2520
enlarge

Virtual: Building on the computer (Start) Help

Plugin Flash Player (at least version 4) required .

 

Download: dl.exe , dl_hilfe.exe
Shareware: 10 EUR
Account holder: Forschungsinstitut für Mathematikdidaktik e.V.
Account number: 6357677
Bank code number: 265 501 05
Sparkasse Osnabrück
Reference: Dynamic Labyrinths

Forward school license requests to
Mrs. Heckeroth: ikm@mathematik.uni-osnabrueck.de
Tel.: 0049 +541-969-2511

 
  Dynamic! Please be patient until the pictures are loaded!
Try me

Try the switch !

Try me Try the bi-sorting machine !
Try me Try the tri-sorting machine !
Try me Try the 8-coins vending machine !
enlarge Bi-Sorting Machine with Flip-Flop or Switch
enlarge Tri-Sorting Machine with Switches
enlarge Vending Machine for 8 Coins with Flip-Flops
enlarge Thinking Cleverly with Flip-Flops
enlarge Adding Machine
 
enlarge Subtracting Machine

Worksheets

Printing version : Adobe Reader (at least version 4) required
 
enlarge

Tracks + Rules

Printing version (pdf)

enlarge

Switches (Flip-Flop, switch)

Printing version (pdf)

enlarge

Switch with rotating number disc (counter)

Printing version (pdf)
enlarge

Order in motion

Printing version (pdf)
enlarge

Numbers take place

Printing version (pdf)

enlarge

Is it correct ?

Printing version (pdf)
 
Impressions from classes
 
enlarge Taking children in elementary school seriously
- Thinking and problem solving as a pleasure
 
enlarge Working with black board models
enlarge Working together when building complex machines
enlarge Standing to get an overview
enlarge Just for fun
enlarge Discussions about the functionality of a machine
enlarge How did you solve it ?

Further readings
 
  • Cohors-Fresenborg, E. (1976): Dynamische Labyrinthe. Didaktik der Mathematik, 1, 1-21.
  • Cohors-Fresenborg, E. (1977): Netzwerke von Automaten. In E. Cohors-Fresenborg, Mathematik mit Maschinen und Kalkülen, 109-127. Braunschweig: Vieweg.
  • Cohors-Fresenborg, E.; Finke, D.; Schütte, S. (1979): Dynamic Mazes. 9 Booklets, 9 Working-Booklets. Osnabrücker Schriften zur Mathematik, Reihe U, Hefte 11-19, 11A-19A. Osnabrück: Universität.
  • Cohors-Fresenborg, E.; Finke, D.; Schütte, S. (1979): Dynamische Labyrinthe. Unterrichtsprogramm 9 Hefte, 9 Arbeitshefte, Lehrerbegleitheft. Osnabrücker Schriften zur Mathematik, Reihe U, Hefte 1-9, 1A-9A, 22. Osnabrück: Universität.
  • Cohors-Fresenborg, E.; Kaune, C.; Griep, M. (1995): Einführung in die Computerwelt mit Registermaschinen - Textbuch für Schüler, Handbuch für Lehrer. Osnabrück: Forschungsinstitut für Mathematikdidaktik.
  • Erk, K. & Priese, L. (2000): Rödding-Netze. In K. Erk & L. Priese, Theoretische Informatik, 349-376. Berlin: Springer.
  • Schwank, I. (1994): Zur Analyse kognitiver Mechanismen mathematischer Begriffsbildung unter geschlechtsspezifischem Aspekt. ZDM-Analysenheft " Frauen und Mathematik " . Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, Vol. 2, 31-40.
  • Schwank, I. (1996): Zur Konzeption prädikativer versus funktionaler kognitiver Strukturen und ihrer Anwendung. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 6, 168-183.
  • Schwank, I.; Bartz, S.; Hörnschemeyer, C. (1998): Dynamische Labyrinthe als Propädeutik für die formale Programmierung - Konzeption und Handreichungen für eine mathematische Arbeitsgemeinschaft in der Grundschule (3. Klasse). Osnabrück: Forschungsinstitut für Mathematikdidaktik.

 

 


Copyright: Inge Schwank, Institute for Cognitive Mathematics, Department of Mathematics / Computer Science, University of Osnabrueck
Programming of Java-Applets (functionality: switch, bi-sorting machine, tri-sorting machine, 8-coins-vending machine): Leonid Guileles

Last update: November 30, 2006

Statistics: